El Lissitzky. Ιστορία δύο τετραγώνων. 1922

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

El Lissitzky (1890-1941)

 

Επιστολή του Καζιμιρ Μαλεβιτς στον Ιβάν Κουντριασοφ (1921) (ανέκδοτο)

"Αγαπητέ Κουντριασόφ,
Έλαβα το γράμμα, χαίρομαι πολύ για σας που σαν οικογένεια αρχίζετε πατάτε πολύ γερά στα πόδια σας, και σταδιακά ανοίγετε νέους δρόμους στη ζωή της Τέχνης, η οποία σύντομα πλέον θα αναλάβει νέα καθήκοντα ενός ολόκληρου, ενιαίου συστημικού οικοδομήματος.
Να θυμόμαστε όλοι ότι έφτασε ο καιρός της μεγάλης μετατόπισης στο δρόμο μας. Οφείλουμε να παράγουμε άγνωστους δρόμους για να ανακαλύψουμε σε αυτούς τον κόσμο, και η κίνησή μας δικαιώθηκε. Ανακαλύπτουμε τον Σουπρεματισμό του κόσμου.
Η επιφάνεια του τετραγώνου θα διευρυνθεί προς έξι γωνίες κι αυτές θα είναι οι έξι τελειότητες της κοσμοκατασκευής. Εργάζομαι σκληρά με λογοτεχνικούς και φιλοσοφικούς συλλογισμούς και ατενίζω τον κόσμο από εκείνο το βουνό απ΄ όπου κανείς δεν κοίταξε......"


Κ. Μάλεβιτς
14/α/1921
Βιτέμπσκ

(ΡΩΣΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ 1910-1930-Η συλλογή Κωστάκη-Θεωρία-Κριτική, σελ. 172)

 

Lissitzky Lazar Markovich  (Λισίτσκυ, Λαζάρ Μάρκοβιτς - Ελ Λισίτσκι)

 Ζωγράφος, σχεδιαστής και χαράκτης (Πόλτσινοκ-επαρχία Σμολένσκ 1890-Μόσχα 1941).

Αφού σπούδασε μηχανικός στο Ντάρμσταντ στη Γερμανία και αρχιτέκτονας στη Μόσχα, δούλεψε σε ένα αρχιτεκτονικό γραφείο και συνεργάστηκε με το Σαγκάλ στην εικονογράφηση ιουδαϊκών βιβλίων. Το 1918 ο Σαγκάλ έγινε διευθυντής της σχολής τέχνης του Βιτέμπσκ και την επόμενη χρονιά ανέθεσε στο Λισίτσκυ την έδρα της Αρχιτεκτονικής και των Γραφικών Τεχνών. Ένας από τους συναδέλφους του στο Βιτέμπσκ ήταν και ο Μάλεβιτς, η εμμονή του οποίου στη χρήση της καθαρά γεωμετρικής φόρμας επηρέασε ουσιαστικά τον Λισίτσκυ και συγκεκριμένα στη σειρά των αφηρημένων πινάκων του, στους οποίους έδωσε την ανόητη ονομασία «Προυν» και στους οποίους αναφερόταν «σαν ενδιάμεσο σταθμό μεταξύ ζωγραφικής και αρχιτεκτονικής». Πραγματικά μοιάζουν με σχέδια τρισδιάστατων κατασκευών, ενώ την ίδια εποχή έκανε φιλόδοξα αρχιτεκτονικά σχέδια τα οποία δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ. Το 1921 οργάνωσε και σχεδίασε μια σημαντική έκθεση αφηρημένης τέχνης στη γκαλερί Βαν Ντίμεν στο Βερολίνο, η οποία αργότερα παρουσιάστηκε και στο Άμστερνταμ. Ήταν η πρώτη περιεκτική παρουσίαση των σύγχρονων κινημάτων της Ρωσίας στη Δύση. Στο Βερολίνο ήρθε σε επαφή με το κίνημα του Ντε Στιλ, κθώς και με το Μοχόλυ-Νάγκυ, ο οποίος διέδωσε τις ιδέες του Λισίτσκυ με τα μαθήματά του στο Μπαουχάους. Το 1923 επισκέφθηκε μαζί με τον Γκαμπό μια έκθεση Μπαουχάους στη Βαϊμάρη και εκεί συνάντησε τον Γκρόπιους. Από το 1923 έως το 1925 ήταν στην Ελβετία και από το !925 έως το 1928 στο Αννόβερο. Επέστρεψε στην Ρωσία το 1928 και αφιερώθηκε στην τυπογραφία και το βιομηχανικό σχέδιο. Στα έργα του περιλαμβάνονται διάφορες εκθέσεις προπαγάνδας και εμπορίου, και συγκεκριμένα το Σοβιετικό Περίπτερο στην Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης το 1939, όπου οι δυναμικές τεχνικές του στο μοντάζ, την εκτύπωση και το φωτισμό είχαν μεγάλη απήχηση. Για κάποιο διάστημα ήταν στη Δύση ο πιο γνωστός Ρώσος καλλιτέχνης της αφαίρεσης. Στην ωριμότητά του πέτυχε ένα μίγμα στοιχείων από τον Σουπρεματισμό του Μάλεβιτς χρησιμοποιώντας συχνά το διαγώνιο άξονά του), από τον Κονστρουκτιβισμό των Τάτλιν και Ροτσένκο και από στοιχεία του ολλανδικού Νέο-Πλαστικισμού του Μοντριάν.

Kλίμακα Έλεγχος, Πειθαρχία, Ρύθμιση Τεχνολογία Εαυτού Έμφυλη Ένταξη, Αποκλεισμός, Περιθωριοποίηση Αισθήσεις Αισθήσεις, Κιναίσθηση Αλήθεια Αλγόριθμοι Αλληλεπίδραση Κινητοποίηση Εμβύθιση Αναπαραστάσεις,συμβολισμοί,μύθοι Αναστοχασμός Αντίσταση Αντικειμενικότητα Αποδόμηση Απορία, Αβεβαιότητα Απόδειξη Αριθμός Αρνητικά Συναισθήματα Βίωμα Βεβαιότητα, Αβεβαιότητα Γεωμετρία Γλώσσα Σώματος Δημιουργία, Δημιουργικότητα Διαίσθηση Δομές , Ιεραρχίες Εγγραμματισμός Εθνομαθηματικά Εικασία, Υπόθεση Ενσώματη Γνώση Επίλυση Προβλήματος Επιχείρημα Εργαλεία Ερωτήματα Ηθική Θετικά Συναισθήματα Θετικές Επιστήμες Θρησκευτική Ικανότητα Κανόνες Κατασκευές Κοινωνική Τάξη Κοινωνική εμπειρία Κυριαρχία, Ισχύς Μαθηματικά Μαθηματικά στη Φύση Μετατόπιση, Αλλαγή Μεταφορές , Παρομοιώσεις Μηχανισμοί Μοντελοποίηση Μοτίβα Νόηση Ορθολογισμός Παιχνίδια Πολιτική Αριθμητική Πολιτισμός Πράξεις, Υπολογισμοί Προοπτική, συμμετρία Προσανατολισμός Προσομοίωση Ρητορική, Αφήγηση Συναίσθημα Σχέσεις Σχολικά μαθηματικά Σωματικές Μεταφορές Ταξινόμηση, Οργάνωση, Αρχείο Ταυτοποίηση Τεχνολογίες Τεχνουργήματα Υποκειμενικότητα Φαντασία Χάος Χαρτογραφία Ψυχή απαντησεις