Robert Delaunay. Ταυτόχρονα παράθυρα στην πόλη. 1912

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Robert Delaunay (1885-1941)

 

 

Το πρόβλημα του χρώματος στη ζωγραφική

 

"Στη σύνθεση του πίνακα το χρώμα παίζει ένα ρόλο κάθε άλλο παρά τυχαίο. Κλεισμένο στη μια ή την άλλη φόρμα, το χρώμα της προσδίδει και τις ιδιότητές του: εκφραστικότητα, ένταση, ελαφρότητα, βαρύτητα.
Ένας καλός πίνακας ή νωπογραφία, εκτός της ζωηρής του κλίμακας, πρέπει να έχει συντεθεί με βάση μια από τις ακόλουθες αρχές:
1.Με βάση την αρχή της χρωματικής ισορροπίας: στην προκειμένη περίπτωση , οι φόρμες που παρήγαγαν τα διάφορα χρώματα πρέπει να είναι έτσι τοποθετημένες ώστε να μη δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση υπεροχής στη μια ή στην άλλη πλευρά του πίνακα.
2.Με βάση την αρχή της κλίσης προς ένα, δυο ή τρία κέντρα κ.λ.π.
3.Με βάση την αρχή κίνησης της χρωματικής συσσώρευσης διαγωνίως, καθέτως ή οριζοντίως.
4.Με βάση την αρχή κατασκευής της σύνθεσης σε τρίγωνο, κύκλο κ.λ.π.
Πρέπει να ληφθεί επίσης υπόψη και το γεγονός ότι τα χρώματα που χρησιμοποιούνται στο πίνακα, αν έχουν ίση ένταση, δεν είναι δυνατό να δημιουργήσουν την εντύπωση έντονου ως προς τη χρωματική διακόσμηση έργου, γιατί τα χρώματα ίσης έντασης αποδυναμώνονται αμοιβαία.
Η σύνθεση μπορεί να είναι οργανική και ανόργανη, δηλαδή διακοσμητική. Οργανική σύνθεση είναι εκείνη στην οποία οι φόρμες και τα χρώματα συνδέονται στενά μεταξύ τους με εσωτερική άρρηκτη σχέση, ή βρίσκονται σε λογική, αναπόφευκτη αμοιβαία εξάρτηση."

Ιβάν Κλιουν. (1996). ΡΩΣΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ 1910-1930 – Η συλλογή Κωστάκη – Θεωρία-Κριτική. Αθήνα: Εκδόσεις ΥΠΠΟ, Εθνική Πινακοθήκη, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. σελ.158-159

 

Delaunay  Robert  (Ντελωναί Ρομπέρ)

Γάλλος ζωγράφος (1885-1941), ο οποίος το μεγαλύτερο διάστημα της σταδιοδρομίας του πειραματίστηκε με τις αφηρημένες ποιότητες του χρώματος. Τον ενδιέφερε ιδιαίτερα η η αλληλοσύνδεση χρώματος και κίνησης. Από το 1910 έκανε τη δική του συνεισφορά στο Κυβισμό, κυρίως με τη σειρά έργων του για τον πύργο του Άιφελ, που συνδυάζει αποσπασματοποιημένες μορφές κυρίως παλλόμενου χρώματος. Ο Απολιναίρ ονόμασε Ορφισμό το έργο του Ντελωναί, το οποίο από το 1912 προχώρησε προς την τέλεια αφαίρεση. Το έργο του επηρέασε σημαντικά τους Γερμανούς Εξπρεσιονιστές και άσκησε σημαντική επίδραση στους Φουτουριστές και στους Αμερικανούς Συγχρωμιστές. Η περίοδος των σημαντικότερων επιτευγμάτων του υπήρξε εξαιρετικά βραχύβια. Το μεγαλύτερο διάστημα του πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου βρισκόταν στην Ισπανία και την Πορτογαλία και μετά την επιστροφή του στο Παρίσι το έργο του έχασε μεγάλο μέρος από την εμπνευσμένη του ποιότητα, καταλήγοντας μάλλον σε επαναλήψεις. Το σπίτι του έγινε τόπος συνάντησης των καλλιτεχνών του Νταντά, αλλά ο ίδιος συνέχισε το έργο του σχετικά με τις χρωματικές θεωρίες.

Kλίμακα Έλεγχος, Πειθαρχία, Ρύθμιση Τεχνολογία Εαυτού Έμφυλη Ένταξη, Αποκλεισμός, Περιθωριοποίηση Αισθήσεις Αισθήσεις, Κιναίσθηση Αλήθεια Αλγόριθμοι Αλληλεπίδραση Κινητοποίηση Εμβύθιση Αναπαραστάσεις,συμβολισμοί,μύθοι Αναστοχασμός Αντίσταση Αντικειμενικότητα Αποδόμηση Απορία, Αβεβαιότητα Απόδειξη Αριθμός Αρνητικά Συναισθήματα Βίωμα Βεβαιότητα, Αβεβαιότητα Γεωμετρία Γλώσσα Σώματος Δημιουργία, Δημιουργικότητα Διαίσθηση Δομές , Ιεραρχίες Εγγραμματισμός Εθνομαθηματικά Εικασία, Υπόθεση Ενσώματη Γνώση Επίλυση Προβλήματος Επιχείρημα Εργαλεία Ερωτήματα Ηθική Θετικά Συναισθήματα Θετικές Επιστήμες Θρησκευτική Ικανότητα Κανόνες Κατασκευές Κοινωνική Τάξη Κοινωνική εμπειρία Κυριαρχία, Ισχύς Μαθηματικά Μαθηματικά στη Φύση Μετατόπιση, Αλλαγή Μεταφορές , Παρομοιώσεις Μηχανισμοί Μοντελοποίηση Μοτίβα Νόηση Ορθολογισμός Παιχνίδια Πολιτική Αριθμητική Πολιτισμός Πράξεις, Υπολογισμοί Προοπτική, συμμετρία Προσανατολισμός Προσομοίωση Ρητορική, Αφήγηση Συναίσθημα Σχέσεις Σχολικά μαθηματικά Σωματικές Μεταφορές Ταξινόμηση, Οργάνωση, Αρχείο Ταυτοποίηση Τεχνολογίες Τεχνουργήματα Υποκειμενικότητα Φαντασία Χάος Χαρτογραφία Ψυχή απαντησεις