Giorgio De Chirico. Μάσκες. 1973

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Giorgio De Chirico (1888-1978)

 

Ο μεγάλος κώνος

"Ο άνθρωπος του οιδιπόδειου αινίγματος
Ξεκινά την αυγή, πάνω στ΄ αχνάρια της γραμμής,
Με τα τέσσερα πόδια. Στα μισά του δρόμου
Στυλώνεται στα δυο του για να δει κατάματα τον ήλιο του λαμπρού μεσημεριού.
Και το βράδυ φθάνει στη κορφή του κώνου, σέρνοντας τώρα το τρίτο
Του ποδάρι,
Έτοιμος ν΄ αντικρίσει τη μεγάλη δύση,
Αλλά έμεινε ατελής του αινίγματος η λύση."

Γιώργος Βαφόπουλος. (1985). Οι ποιητές της Θεσσαλονίκης 1930-1980. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Επιλογή. σελ. 21

 

Τζόρτζιο Ντε Κίρικο

Γεννήθηκε στο Βόλο το 1888 και πέθανε στη Ρώμη το 1978

Ιταλός ζωγράφος, πατέρας της Μεταφυσικής ζωγραφικής. Σπούδασε στην Αθήνα και στο Μόναχο και επηρεάστηκε από τη ζωγραφική του Μπέκλιν και του Κλίνγκερ, που συνδύαζαν στοιχεία της καθημερινότητας και του φανταστικού. Το 1909-10 ζωγράφισε στην Ιταλία τους πρώτους «αινιγματικούς» πίνακές του, που αποδίδουν μια παράξενη και ανήσυχη ατμόσφαιρα, με τους άδειους χώρους, τις παράδοξες σκιές και την απροσδόκητη προοπτική τους. Γρήγορα διαμόρφωσε μια πιο συγκεκριμένη θεωρία -μεταφυσικής αντίληψης- της πραγματικότητας πέρα από την καθημερινότητα, απομονώνοντας τα ίδια τα αντικείμενα από κάθε συμβατική σχέση τους και συνδέοντάς τα με νέους και μυστηριώδεις τρόπους. Προκειμένου να αποσυνδέσει τις μορφές των συνθέσεών του από κάθε φυσική συναισθηματική τους ιδιότητα, ζωγράφιζε από το 1914 τις ανθρώπινες μορφές σαν ανδρείκελα. Το 1915 επιστρατεύθηκε και βρέθηκε στη Φερράρα. Εκεί έπαθε νευρικό κλονισμό και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, όπου το 1917 γνώρισε τον Καρά στον οποίο μετέφερε τις απόψεις του και δημιούργησαν μαζί το κίνημα της Μεταφυσικής ζωγραφικής. Το κίνημα όμως ήταν βραχύβιο και ο Ντε Κίρικο, αν και θεωρήθηκε προάγγελος των Σουρρεαλιστών, αποκήρυξε τελικά τα πρώιμα έργα του και τάχθηκε εναντίον της μοντέρνας τέχνης. Στη δεκαετία του 1920 ζωγράφισε μερικά από τα πιο δυναμικά και χαρακτηριστικά του έργα, κυρίως μια σειρά από εντυπωσιακά άλογα σε εξωπραγματικές ακρογιαλιές, διάσπαρτες από αρχαία ερείπια. Τα τελευταία του έργα ήταν πλέον επαναλήψεις με επιμονή στην τεχνική επεξεργασία.

Kλίμακα Έλεγχος, Πειθαρχία, Ρύθμιση Τεχνολογία Εαυτού Έμφυλη Ένταξη, Αποκλεισμός, Περιθωριοποίηση Αισθήσεις Αισθήσεις, Κιναίσθηση Αλήθεια Αλγόριθμοι Αλληλεπίδραση Κινητοποίηση Εμβύθιση Αναπαραστάσεις,συμβολισμοί,μύθοι Αναστοχασμός Αντίσταση Αντικειμενικότητα Αποδόμηση Απορία, Αβεβαιότητα Απόδειξη Αριθμός Αρνητικά Συναισθήματα Βίωμα Βεβαιότητα, Αβεβαιότητα Γεωμετρία Γλώσσα Σώματος Δημιουργία, Δημιουργικότητα Διαίσθηση Δομές , Ιεραρχίες Εγγραμματισμός Εθνομαθηματικά Εικασία, Υπόθεση Ενσώματη Γνώση Επίλυση Προβλήματος Επιχείρημα Εργαλεία Ερωτήματα Ηθική Θετικά Συναισθήματα Θετικές Επιστήμες Θρησκευτική Ικανότητα Κανόνες Κατασκευές Κοινωνική Τάξη Κοινωνική εμπειρία Κυριαρχία, Ισχύς Μαθηματικά Μαθηματικά στη Φύση Μετατόπιση, Αλλαγή Μεταφορές , Παρομοιώσεις Μηχανισμοί Μοντελοποίηση Μοτίβα Νόηση Ορθολογισμός Παιχνίδια Πολιτική Αριθμητική Πολιτισμός Πράξεις, Υπολογισμοί Προοπτική, συμμετρία Προσανατολισμός Προσομοίωση Ρητορική, Αφήγηση Συναίσθημα Σχέσεις Σχολικά μαθηματικά Σωματικές Μεταφορές Ταξινόμηση, Οργάνωση, Αρχείο Ταυτοποίηση Τεχνολογίες Τεχνουργήματα Υποκειμενικότητα Φαντασία Χάος Χαρτογραφία Ψυχή απαντησεις